wz

Zpět!

Literatura - blok “A”:

Starší světová literatura, kterou JUDr.PhDr.Mgr. et Mgr.Henryk Lahola vřele doporučuje k četbě!

Tuto starší literaturu JUDr.PhDr.Mgr. et Mgr.Henryk Lahola vřele doporučuje číst zejména svým stoupencům!!

 

Σοφοκλες: Αντιγονε (- 442); /- 5/

Αριστοφανες: η Ειρηνη (- 421); /- 5/

Αριστοφανες: ο Πλουτος (- 388); /- 4/ (poznámka: Toto je absolutně nejlepší dílo antické řecké literatury! Tato dílo má vysokou hodnotu jak uměleckou, tak i ideovou. Jedná se o komedii, která zastřenou uměleckou formou skrze alegorii představuje v podstatě ostrou kritiku nespravedlivého rozdělení bohatství ve světě!)

Marcus Tullius Cicero: Quousque tandem abutere, Catilina, patientia nostra? (- 63); /- 1/

Marcus Tullius Cicero: De re publica (- 51); /- 1/

Gaius Iulius Caesar: Commentarii de bello Gallico (- 51); /- 1/

Marcus Tullius Cicero: De finibus bonorum et malorum (- 45); /- 1/

Gaius Iulius Caesar: Commentarii de bello civili (- 45); /- 1/

Marcus Tullius Cicero: Tusculanae disputationes (- 45); /- 1/

Marcus Tullius Cicero: De officiis (- 44); /- 1/

Crispus Gaius Sallustius: Catilinae coniu ratio (- 43 – 40); /- 1/

Crispus Gaius Sallustius: Bellum Iugurthinum (- 40); /- 1/

Maro Publius Vergilius: Bucolica (- 30); /- 1/

Flaccus Quintus Horatius: Iambi (- 30); /- 1/

Maro Publius Vergilius: Aeneis (- 19); /- 1/

Naso Publius Ovidius: Epistulae ex Ponto (14); /1/

Aulus Cornelius Celsus: De medicina (14 – 37); /1/

Lucius Annaeus Seneca: De ira (43 – 44); /1/

Lucius Annaeus Seneca: De tranquillitate animi (43 – 44); /1/

Lucius Annaeus Seneca: De clementia (55); /1/

Lucius Annaeus Seneca: De vita beata (59); /1/

Lucius Annaeus Seneca: De beneficiis (62); /1/

Lucius Annaeus Seneca: Epistulae morales ad Lucilium (62 – 65); /1/

Publius Cornelius Tacitus: De vita et moribus Julii Agricolae (98); /1/

Šúdraka: Mrččhakatika (Přibližná transkripce do latinky) (?); /3/4/

Hieronymus: Chronica (379 – 381); /4/

Hieronymus: De viris illustribus (392); /4/

Augustinus Aurelius: Confessiones (398); /4/

Augustinus Aurelius: De civitate Dei (400); /5/ (poznámka: Toto je absolutně nejlepší dílo latinské literatury! I toto dílo mi posloužilo jako jeden z ideových pramenů při mém teoretickém modelování “Manifestu revoluce”)

Anicius Matuklius Severinus Boethius: De consolatione philosophiae (520 – 524); /6/

?: Historia Apollonii, regis Tyrii (?); /5/6/

?: Beowulf (?); /7/8/

Κυριλλος: Проглас свету евангелию (?); /9/

Климент охридски: Похвала Кириллу (869); /9/

Климент охридски: Житие Константина (870); /9/

Климент охридски: Житие Методия (885 – 894); /9/

Климент охридски: Похвальное слово Кириллу и Методию (885 – 894); /9/

?: The Anglo – Saxon Chronicle (?); /9/12/

Abu'l – kásim Mansúr Firdausí: Šáhnáme (Přibližná transkripce do latinky) (1009 – 1010); /11/

Šikibu Murasaki: Gendži monogatari (Přibližná transkripce do latinky) (1011 – 1021); /11/

?: Ruodlieb (1050); /11/

?: La Chanson de Roland (?); /11/

Omar Chajjám: Rubá'í (Přibližná transkripce do latinky) (1100); /12/

?: Се повести времяньных лет, откуда есть пошла Руская земльа, кто в Киеве нача первее кньажити и откуду Руская земльа есть (?); /12/

Pierre de Saint – Cloud: Le Roman de Renart (?); /12/

?: Cantar del Mío Cid (1140); /12/

Chrétien de Troyes: Clièges ou la Fasse mort (1164); /12/

Chrétien de Troyes: Lancelot ou Le Chevalier à la charette (1168); /12/

Chrétien de Troyes: Yvain ou le Chevalier au lion (1172); /12/

Iljás ibn Júsuf Nizámí: Machzanu'l – asrár (Přibližná transkripce do latinky) (1176); /12/

Chrétien de Troyes: Perceval ou Le Conte de Graal (1183); /12/

?: Слово о полку Игореве (1185 – 1187); /12/

Iljás ibn Júsuf Nizámí: Haft pajkar (Přibližná transkripce do latinky) (1197); /12/

?: Das Nibelungenlied (1200 – 1210); /13/

?: Киево – Печорский патерик (; /13/

?: Bogurodzica (?); /13/

Šota Rustaveli: Vepchistqaosani (Přibližná transkripce do latinky) (?); /12/13/

?: Повесть о битве на Калке (1223 – 1233); /13/

Guillaume de Lorris, Jean Meun: Le Roman de la Rose (1235 – 1278); /13/

Šejch Abú Abdulláh Mušarrifuddín Sa'dí: Bustán (Přibližná transkripce do latinky) (1257); /13/

Šejch Abú Abdulláh Mušarrifuddín Sa'dí: Golestán (Přibližná transkripce do latinky) (1258); /13/

?: The Lay of Havelok the Dane (?); /14/

?: Sir Gawayne and the Grene Knight (?); /14/

Dante Alighieri: De Monarchia (1310 – 1313); /14/

?: Fioretti di San Francesco (?); /14/

?: Повесть о разорении Батыём Рязани (?); /14/

Kuang – Čung Luo: San – kuo č' tchuang – su jen – i (Přibližná transkripce do latinky) (1380); /14/

?: Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (?); /15/

Mauláná Núruddin Abdurrahmán Džámí: Bahárestán (Přibližná transkripce do latinky) (1470); /15/

?: Сказание о кньазех владимирских (?); /15/

Fernando de Rojas: Comedia de Calisto y Malibea (1499); /15/

Garci Ordóñez Rodríguez de Montalvo: Amadís de Gaula (1508); /16/

sir Thomas More: The Historie of Richard the Third (1513 – 1517); /16/

?: Till Eulenspiegel (1515); /16/

sir Thomas More: Utopia (1516); /16/

sir Thomas More: Epigrammata (1518); /16/

Desiderius Erasmus: Colloguia familiaria (1519); /16/

François Rabelais: Les Horribles et Epouvantables Faits et Prouesses du très renommé Pantagruel, roi des Dipsodes, fils du grand géant Gargantua (1532); /16/

Marin Držić: Dundo Maroje (1551); /16/

Pierre de Ronsard: Discours sur les misères de ce temps (1562); /16/

Pierre de Ronsard: Remontrances au peuple de France (1563); /16/

Lazarillo de Tormes: La vida de Lazarillo de Tormes y de sus fortunas y adversidades (1554); /16/

?: История о Казанском царстве (1564 – 1566); /16/

Luís de Camões: Os Lusíadas (1572); /16/

Torquato Tasso: Gerusalemme liberata (1575); /16/

Michel Eyquem de Montaigne: Essais (1580); /16/

Jan Kochanowski: Treny (1580); /16/

Michel Eyquem de Montaigne: Journal de voyage (1580 – 1581); /16/

Jan Kochanowski: Fraszki (1584); /16/

Miguel de Cervantes y Saavedra: La Galatea (1585); /16/

Jan Kochanowski: Pieśni (1586); /16/

?: Historia von Doktor Johann Fausten (1587); /16/

?: Wyprawa plebańska (1590); /16/

Edmund Spenser: The faerie Queene (1590); /16/

Edmund Spenser: The Complaints (1591); /16/

Edmund Spenser: The Ruines of Time (1591); /16/

Torquato Tasso: Gerusalemme conquistata (1593); /16/

?: Die Schildbürger (1597 – 1598); /16/

Wiliam Shakespeare: Julius Caesar (1599); /16/

Wiliam Shakespeare: The Merry Wives of Windsor (1600); /17/

Christopher Marlowe: The Tragical History of Doctor Faustus (1601); /17/

John Donne: Progresse of the Soule (1601); /17/

John Donne: Hymn to God the Father (1602); /17/

Wiliam Shakespeare: King Lear (1605 – 1606); /17/

Miguel de Cervantes y Saavedra: El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha (1605 – 1615); /17/

Benjamin Johnson: Volpone or the Foxe (1606); /17/

Wiliam Shakespeare: Macbeth (1606); /17/

Benjamin Johnson: The Alchemist (1610); /17/

Lope de Vega: El villano en su rincón (1617); /17/

Ivan Gundulić: Pjesni pokorne kralja Davida (1621); /17/

Ivan Gundulić: Suze sina razmetnoga (1622); /17/

Ivan Gundulić: Osman (1622 – 1638); /17/

Francisco de Quevedo: Cartas del caballero de la Tenaza (1625); /17/

?: Повесть о Ёрше Ёршебиче, сыну Щетинникове (?); /17/

Francisco de Quevedo: La politíca de Dios (1626); /17/

Francisco de Quevedo: Historia de la,vida del Buscón lamado don Pablos, ejemplo de vagabundos y espejo de tacaños (1626); /17/

Francisco de Quevedo: Los Sueños (1627); /17/

Pedro Calderon de la Barca: El principe constante (1629); /17/

Giambattista Marino: La strage degli innocenti (1632); /17/

Francisco de Quevedo: La hora de todos (1635 – 1636); /17/

Pedro Calderon de la Barca: El purgatorio de San Patricio (1636); /17/

Pierre Corneille: Horace (1640); /17/

Pierre Corneille: Cinna (1642); /17/

Pierre Corneille: Théodore, vierge et martyre (1643); /17/

Francisco de Quevedo: Marcus Brutus (1644); /17/

Andreas Gryphius: Ermordete Majestät oder Carolus Stuardus, König von Grossbritannien (1649); /17/

?: Кальазинская челобитная (?); /17/

Andreas Gryphius: Absurda Comica oder Herr Peter Squentz (1658); /17/

Jean de La Fontaine: Les Fables (1668 – 1694); /17/

?: Повесть о Горе и злочастии (?); /17/

Hans Jacob Christoffel von Grimmelshausen: Der abenteuerliche Simplicius Simplicissimus (1668 – 1669); /17/

Hans Jacob Christoffel von Grimmelshausen: Der seltsame Springinsfeld (1670); /17/

?: Повесть о Шемякином суде (?); /17/

Jean – Baptiste Poquelin Molière: Le Malade imaginaire (1673); /17/

Jean de La Bruyère: Les Caractèrés de Théophraste traduits du grec, avec les caractèrés ou les moeurs de se siècle (1688); /17/

?: История о российском дворианине Фроле Скобејеве (?); /17/

Alain – René Lesage: Turcaret (1709); /18/

Daniel Defoe: The Life and Strange Surprising Adventures of Robinson Crusoe, Mariner (1719); /18/

Daniel Defoe: The Fortunes and Misfortunes of the Famous Moll Flanders (1722); /18/

Daniel Defoe: Roxana, or the Fortunate Mistress (1724); /18/

Alexander Pope: The Dunciad (1728); /18/

Alexander Pope: The Moral Essays (1731 – 1735); /18/

Alexander Pope: The Essay on Man (1733); /18/

Wu Ťing - c': Žu – lin waj - š' (Přibližná transkripce do latinky) (1749); /18/

Jean – Jacques Rousseau: Discours sur les Sciences et les Arts (1752); /18/

Carlo Goldoni: Le donne gelose (1752); /18/

Jean – Jacques Rousseau: Discours sur l'inégalité (1754); /18/

Horace Walpole: A Letter from Xo Ho, a Chinese Philosopher at London to his Friend Lien Chi in Pekin (1757); /18/

Laurence Sterne: The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman (1760 – 1767); /18/

Денис Иванович Фонвизин: Лисица – Казнодей (1761); /18/

Denis Diderot: Le Neveu de Rameau (1762); /18/

Carlo Goldoni: Il ventaglio (1765); /18/

Ignacy Krasicki: Myszeis (1775); /18/

Jean – Jacques Rousseau: Rêveries du promeneur solitaire (1776); /18/

Gotthold Ephraim Lessing: Nathan de Weise (1779); /18/

Ignacy Krasicki: Bajki i przypowieści (1779); /18/

Gotthold Ephraim Lessing: Die Erziehuhung des Menschen – geschlechts (1780); /18/

Fridrich Schiller: Die Räuber (1781); /18/

Денис Иванович Фонвизин: Недоросль (1782); /18/

Johann Gottfried Herder: Die Ideen zur Philosophie der Geschichte der Menschheit (1784 – 1791); /18/

William Blake: The Songs of Innocence (1789); /18/

Александер Николаевич Радищев: Путешествие из Петербурга в Москву (1790); /18/

Marie – Joseph Chénier: Fénelon (1793); /18/

Johann Gottfried Herder: Die Briefe zur Beförderung der Humanität (1793 – 1797)

André - Marie Chénier: Les Iambes (1794); /18/

William Blake: The Songs of Experience (1794); /18/

Marie – Joseph Chénier: Timoléon (1794); /18/

William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge: The Lyrical Ballads (1798); /18/

Friedrich Leopold von Hardenberg Novalis: Die Christenheit oder Europa (1799); /18/

Fridrich Schiller: Die Jungfrau von Orleans (1801); /19/

Fridrich Schiller: Maria Stuart (1801); /19/

Иван Андреевич Крылов: Модрая лавка (1807); /19/

Иван Андреевич Крылов: Урок дочкам (1807); /19/

Heinrich von Kleist: Der zerbrochene Krug (1808); /19/

Heinrich von Kleist: Prinz Friedrich von Homburg (1809 – 1810); /19/

Heinrich von Kleist: Michael Kohlhaas (1810); /19/

Jacob Grimm, Wilhelm Grimm: Die Balladen und Märchen (1811); /19/

Percy Bysshe Shelley: An Address to the Irish People (1912); /19/

Jacob Grimm: Die Kinder und Hausmärchen (1812 – 1822); /19/

Adalbert von Chamisso: Peter Schlemihls wundersame Geschichte (1814); /19/

Ernst Theodor Amadeus Hoffman: Die Elixiere des Teufels (1814 – 1816); /19/

lord George Gordon Byron: The Prisoner of Chillon (1816); /19/

lord George Gordon Byron: The Song for the Luddites (1816); /19/

Александер Сергеевич Грибоједов, Павол Александрович Катенин: Штудент (1817); /19/

Jacob Grimm: Die Deutsche Sagen (1816 – 1818); /19/

Jacob Grimm: Der gestiefelte Kater (1816 – 1818); /19/

Giacomo Leopardi: Zibaldone (1817 – 1832); /19/

Giacomo Leopardi: Sopra il monumento di Dante (1818); /19/

Percy Bysshe Shelley: The Masque of Anarchy (1819); /19/

sir Walter Scott: A Legend of Montrose (1819); /19/

Percy Bysshe Shelley: Beatrice Cenci (1819); /19/

Ernst Theodor Amadeus Hoffman: Die Lebensansichten des Katers Murr nebst fragmentarischer Biographie des Kapellmeisters Johannes Kreisler in zufälligen Makulaturblättern (1819 – 1821); /19/

Alessandro Manzoni: Il conte di Carmagnola (1820); /19/

Adam Mickiewicz: Oda do młodości (1820); /19/
Percy Bysshe Shelley: Prometheus Unbound (1820); /19/

Adalbert von Chamisso: Die Reise um die Welt (1821); /19/

Jacob Grimm, Wilhelm Grimm: Über deutsche Runen (1821); /19/

Alessandro Manzoni: Il cinque maggio (1821); /19/

Johann Wolfgang Goethe: Wilhelm Meisters Wanderjahre oder Die Entsagenden (1821 – 1829); /19/

Adam Mickiewicz: Ballady a romanse (1822); /19/

Alessandro Manzoni: Inni sacri (1822); /19/

Ernst Theodor Amadeus Hoffman: Des Vetters Eckfenster (1822); /19/

Victor Hugo: Odes et ballades (1822 – 1828); /19/

Alessandro Manzoni: Sentir messa, libro della lingua d'Italia (1823); /19/

Adam Mickiewicz: Dziady (1823 – 1832); /19/

Heinrich Heine: Die schlesischen Weber (1824 – 1826); /19/

Henri – Benjamin de Constant – Rebecque: De la religion considérée dans sa source, ses formes et ses développements (1824 – 1831); /19/

Александер Сергеевич Пушкин: Борис Годунов (1825); /19/

Adam Mickiewicz: Sonety krymskie (1826); /19/

Adam Mickiewicz: Konrad Wallenrod (1828); /19/

Александер Сергеевич Пушкин: Полтава (1828); /19/

Honoré de Balzac: Les Chouans (1829); /19/

Victor Hugo: Les Orientales (1829); /19/

Jacob Grimm, Wilhelm Grimm: Die deutsche Heldensage (1829); /19/

Henri Beyle Stendhal: Le Rouge et le Noir (1830); /19/

Giacomo Leopardi: I Canti (1831); /19/

Honoré de Balzac: Le Colonel Chabert (1832); /19/

Alfred de Vigny: Stello ou Les Consultations du Docteur – Noir (1832); /19/

Honoré de Balzac: Contes drôlatiques (1832 – 1837); /19/

Александер Сергеевич Пушкин: Медный всадник (1833); /19/

Zygmund Krasiński: Nie – Boska komedia (1833); /19/

Honoré de Balzac: Le Médecin de campagne (1833); /19/ (poznámka: Toto je absolutně nejlepší dílo francouzské literatury!)

Hans Christian Andersen: Samlete digte (1833); /19/

Александер Сергеевич Пушкин: Пиковая дама (1833); /19/

Juliusz Słowacki: Balladyna (1834); /19/

Honoré de Balzac: La Recherche de l'Absolu (1834); /19/

Adam Mickiewicz: Pan Tadeusz, czyli Ostatni zajazd na Litwie (1834); /19/

Georg Büchner: Der Hessischer Landbote (1834); /19/

Honoré de Balzac: Le Père Goriot (1834 – 1835); /19/

Николай Василиевич Гоголь: Миргород (1835); /19/

Hans Christian Andersen: Eventyr fortalte for börn (1835); /19/

Elias Lönnrot: Kalevala (1835); /19/

Николай Василиевич Гоголь: Петербургские рассказы (1835); /19/

Zygmund Krasiński: Irydion (1836); /19/

Georg Büchner: Woyzeck (1836); /19/

Georg Büchner: Lenz (1836); /19/

Georg Büchner: Leonce und Lena (1836); /19/

Henri Beyle Stendhal: La Vie de Henry Brulard (1836); /19/

Николай Василиевич Гоголь: Ревизор (1836); /19/

France Prešeren: Krst pri Savici (1836); /19/

Charles Dickens: The Posthumous Papers of the Pickwick Club (1836 – 1837); /19/

Esteban Echeverría: Rimas (1837); /19/

Giacomo Leopardi: Operette morali (1837); /19/

Victor Hugo: Les Voix intérieures (1837); /19/

Wiliam Makepeace Thackeray: The Yellowplush Correspondence (1837 – 1837); /19/

Honoré de Balzac: Les Ilusions perdues (1837 – 1843); /19/

Charles Dickens: The Adventures of Oliver Twist (1837 – 1838); /19/

Juliusz Słowacki: Anhelli (1838); /19/

Esteban Echeverría: El matadero (1838); /19/

Edgar Allan Poe: The Narrative of Arthur Gordon Pym, Nantucket (1838); /19/

Михаил Юревич Лермонтов: Герой нашего времени (1838 – 1840); /19/

Honoré de Balzac: Le Curé de village (1839); /19/

Hans Christian Andersen: Billedbog uden billeder (1839); /19/

Honoré de Balzac: Splendeurs et misères des courtisanes (1839 – 1847); /19/

Juliusz Słowacki: Lilla Weneda (1840); /19/

Juliusz Słowacki: Beniowski (1841); /19/

José de Espronceda y Delgado: El diablo mundo (1841); /19/

Charles Dickens: Old Curiosity Shop (1841); /19/

Wiliam Makepeace Thackeray: The Great Hoggarty Diamond (1841); /19/

Николай Василиевич Гоголь: Женитба (1842); /19/

Elias Lönnrot: Suomen kansan sananlaskuja (1842); /19/

Николай Василиевич Гоголь: Мёртвые души или Похождения Чичикова (1842); /19/

Charles Dickens: A Christmas Carol in Prose (1843); /19/

Alfred de Vigny: La Mort de loup (1843); /19/

Elias Lönnrot: Suomen kansan arvoituksia (1844); /19/

Franz Grillparzer: Libussa (1844); /19/

Alexandre Dumas: Le Comte de Monte – Cristo (1844); /19/

Edgar Allan Poe: Tales (1845); /19/

János Arany: Az elveszet alkotmány (1845); /19/

Петар Петровић Његош: Луча микрокозма (1845); /19/

Herman Melville: Typee (1846); /19/

Edgar Allan Poe: The Philosophy of Composition (1846); /19/

Ivan Mažuranić: Smrt Smail – age Čengića (1846); /19/

Gottfried Keller: Die Gedichte (1846); /19/

Михаил Евграфович Салтыков – Щедрин: Противоречения (1847); /19/

Wiliam Makepeace Thackeray: The snobs of England (1847); /19/

Juliusz Słowacki: Król – Duch (1847); /19/

Honoré de Balzac: Le cousin Pons (1847); /19/

Hans Christian Andersen: Digte, gamle og nye (1847); /19/

Петар Петровић Његош: Горски Вијенац (1847); /19/

Wiliam Makepeace Thackeray: Vanity Fair (1847 – 1848); /19/

Cyprian Norwid: Vade – mecum (1847 – 1866; /19/

Михаил Евграфович Салтыков – Щедрин: Запутанное дело (1848); /19/

Gérard de Lobrunie Nerval: Scènes de la vie orientale (1848); /19/

Franz Grillpazer: Der arme Spielmann (1848); /19/

Иван Александрович Гончаров: Обыкновенная история (1848); /19/

Victor Hugo: Les Anées funestes (1848); /19/

János Arany: Toldi estéje (1848); /19/

Sándor Petöfi: Az apostol (1848); /19/

Wiliam Makepeace Thackeray: The Book of Snobs (1848); /19/

Александер Николаевич Островский: Банкрут. Свои льуди – сочтьомсиа (1849); /19/

Edgar Allan Poe: The Bells (1849); /19/

Henrik Ibsen: Opraab til de norske og svenske brödre (1849); /19/

Иван Сергеевич Тургеньев: Месяц в депевне (1849); /19/

Alfred de Vigny: Les Destinées (1849); /19/

François – René de Chateaubriand: Les Mémoires d'outre – tombe (1849 – 1850); /19/

Charles Dickens: David Copperfield (1849 – 1850); /19/

Herman Melville: White – Jacket (1850); /19/

Петар Петровић Његош: Лажни цар Шћепан Мали (1851); /19/

Nathaniel Hawthorne: The House of the Seven Gables (1851); /19/

Лев Николаевич Толстой: Детство (1851); /19/

Herman Melville: Moby – Dick (1851); /19/

Gérard de Lobrunie Nerval: Le Voyage en Orient (1851); /19/

Иван Сергеевич Тургеньев: Записки охотника (1852); /19/

Victor Hugo: Les Châtiments (1853); /19/

Бранко Радичевић: Кад млидијах умрети (1853); /19/

Adalbert Stifter: Das Bergkristall (1853); /19/

Mór Jókai: Kárpáthy Zoltán (1854); /19/

Gérard de Lobrunie Nerval: Le Christ aux Oliviers (1854); /19/

Mór Jókai: Janicsárok végnapjai (1854); /19/

Gottfried Keller: Der grüne Heinrich (1854 – 1855); /19/

Николай Алексеевич Некрасов: Саша (1855); /19/

Лев Николаевич Толстой: Севастопольские рассказы (1855 – 1856); /19/

Hans Christian Andersen: Mit livs eventyr (1855 – 1868); /19/

Victor Hugo: Contemplations (1856); /19/

Victor Hugo: Réponse à un acte d'accusation (1856); /19/

Михаил Евграфович Салтыков – Щедрин: Губернские очерки (1856 – 1857); /19/

Александер Николаевич Островский: Доходное место (1857); /19/

Herman Melville: The Confidence Man (1857); /19/

José Martiniano de Alencar: O Guarani (1857); /19/

Михаил Евграфович Салтыков – Щедрин: Смерть Пазухина (1857); /19/

Иван Александрович Гончаров: Фрегата Паллада (1858); /19/

Александер Николаевич Островский: Воспитанница (1859); /19/

Nathaniel Hawthorne: The Marble Faun (1860); /19/

Mór Jókai: Szegény gazdagok (1860); /19/

Theodor Fontane: Die Balladen (1860); /19/

Charles Dickens: The Great Expectations (1860 – 1861); /19/

Imre Madách: Mózes (1860 – 1861); /19/

Фёдор Михайлович Достоевский: Записки из мёртвого дома (1961 – 1862); /19/

Victor Hugo: Les Misérables (1862); /19/

Theodor Fontane: Die Wanderungen durch die Mark Brandenburg (1862 – 82); /19/

Лев Николаевич Толстой: Казаки (1863); /19/

Jules Verne: Cinq semaines en ballon (1863); /19/

Лев Николаевич Толстой: Војна и мир (1863 – 1869); /19/

Михаил Евграфович Салтыков – Щедрин: Помпадуры и помпадурши (1863 – 1874); /19/

Victor Hugo: Les Chansons des rues et des bois (1865); /19/

Михаил Евграфович Салтыков – Щедрин: Тени (1865); /19/

Henrik Ibsen: Brand (1866); /19/

Paul Verlaine: Les Poèmes saturniens (1866); /19/

Фёдор Михайлович Достоевский: Преступление и наказание (1866); /19/

Adalbert Stifter: Witiko (1865 – 1867); /19/

Emile Zola: Thérèse Raquin (1867); /19/

Mark Twain: The Celebrated Jumping Frog of Calaveras Country and Other Sketsches (1867); /19/

Hans Christian Andersen: Kjendte og glemte digte (1867); /19/

Charles Baudelaire: Le Spleen de Paris (1867); /19/

Jules Verne: Les Enfamts du capitaine Grant (1868); /19/

Alphonse Daudet: Le Petit Chose (1868); /19/

Фёдор Михайлович Достоевский: Идиот (1868); /19/

Cyprian Norwid: Rzecz o wolności słowa (1869); /19/

Victor Hugo: L'Homme qui rit (1869); /19/

Alphonse Daudet: Les Lettres de mon moulin (1869); /19/

Paul Verlaine: Les Fêtes galantes (1869); /19/

Henrik Ibsen: De unges forbund (1869); /19/

Михаил Евграфович Салтыков – Щедрин: Инстория одного города (1869 – 1870); /19/

Hans Christian Andersen: Lykke – Peer (1870); /19/

Jules Verne: Vingt mille lieues sous la mer (1870); /19/

Emile Zola: La Curée (1871); /19/

Walt Whitman: The Democratic Vistas (1871); /19/

Victor Hugo: L'Année terrible (1872); /19/

Alphonse Daudet: Tartarin de Tarascon. Les Aventures prodigieuses de Tartarin de Tarascon (1872); /19/

José Hernández: Martín Fierro. Ida (1872); /19/

Emile Zola: Le Ventre de Paris (1873); /19/

Jean – Nicolas – Arthur Rimbaud: Illuminations (1873); /19/

Mark Twain: The Gilded Age (1873); /19/

Jean – Nicolas – Arthur Rimbaud: Une Saison en Enfer (1873); /19/

Gottfried Keller: Die drei gerechten Kammacher (1874); /19/

Victor Hugo: Quatre – vingt – treize (1874); /19/

Paul Verlaine: Les Romances sans paroles (1874); /19/

Elias Lönnrot: Finsksvenski lexikon (1874 – 1880); /19/

Александер Николаевич Островский: Волки и овцы (1875); /19/

Henry James: A Passionate Pilgrim (1875); /19/

Христо Ботев: Песни и стихотворения от Ботева (1875); /19/

Oskar Wilde: Vera, or the Nihilists )1876); /19/

Alexander Głowacki Bolesław Prus: Sieroca dola (1876); /19/

Emile Zola: Son Excellence Eugène Rougon (1876); /19/

Иван Вазов: Приапорец и гусла (1876); /19/

Mark Twain: The Adventures of Tom Sawyer (1876); /19/

Gustave Flaubert: Un Coeur simple (1877); /19/

Victor Hugo: L' Art d'être grand – père (1877); /19/

Henryk Sienkiewicz: Szkice węglem (1877); /19/

Gustave Flaubert: Saint – Julien L'Hospitalier (1877); /19/

Emile Zola: L'Assommoir (1877); /19/

Михаил Евграфович Салтыков – Щедрин: Господа Головльовы (1878 – 1880); /19/

Jules Verne: Un Capitaime de quimse ans (1878); /19/

Иван Вазов: Избавление (1878); /19/

José Hernández: Martín Fierro. Vuelta (1879); /19/

August Strindberg: Röda rummet (1879); /19/

Alphonse Daudet: Les Rois en exil. Les Aventures prodigieuses de Tartarin de Tarascon (1879); /19/

Georg Büchner: Der Dantons Tod (1879); /19/

Mór Jókai: Rab Ráby (1879); /19/

Иван Вазов: Майска китка (1880); /19/

Mark Twain: A Tramp Abroad (1880); /19/

Emile Zola: Nana (1880); /19/

Михаил Евграфович Салтыков – Щедрин: Сказки. Повесть о том, как один мужик двох генералов покормил (1880 – 1886); /19/

Giovanni Verga: I Malavoglia (1881); /19/

Paul Verlaine: La Sagesse (1881); /19/

Иван Вазов: Гусла (1881); /19/

Joaquim Maria Machado de Assis: Memórias póstumas de brás Cubas (1881); /19/

Oskar Wilde: The English Renaissance (1882); /19/

José Maria Eça de Queirós: O Mandarim (1881); /19/

Robert Louis Stevenson: The Familiar Studies of Men and Books (1882); /19/

Henrik Ibsen: En folkefiende (1882); /19/

Mark Twain: The Prince and the Pauper (1882); /19/(poznámka: Toto je absolutně nejlepší dílo anglosaské literatury! Kniha je sice psána pro děcka, ale má hluboký sociální motiv: výstižná komparace života anglického krále a obyčejného Angličana ve středověku!)

José Martí: Ensayos sobre arte y literatura (1882 – 1889); /19/

Gottfried Keller: Die gesammelte Gedichte (1883); /19/

Антон Павлович Чехов: Смерть чиновника (1883); /19/

Giovanni Verga: Novelle rusticane (1883); /19/

Mark Twain: Life on the Mississippi (1883); /19/

Robert Louis Stevenson: The Treasure Island (1883); /19/

Бранислав Нушић: Народни посланик (1883); /19/

August Strindberg: Giftas I. (1884); /19/

Paul Verlaine: Les Poètes maudits (1884); /19/

Björnstjerne Martinius Björnson: Det flager i byen og pa havnen (1884); /19/ (poznámka: v roce 1903 byla autorovi udělena Nobelova cena za literaturu za velkolepou a ušlachtilou všestrannou literární tvorbu vyznačující se vzácnou čistotou ducha! Jinak se tento norský autor angažoval i na poli ochrany lidských práv a je znám kromě jiného i tím, že se v roce 1907 veřejně zastal katolických Slováků utiskovaných v Uhersku, když veřejně odsoudil masakr slovenských katolíků v Černové, který dne 27.10.1907 spáchali uherskí četníci. Díky tomuto jeho veřejnému odsouzení se o této genocidě slovenských katolických vesničanů z obce Černová dozvěděla celá světová veřejnost)

Paul Verlaine: L'Art poétique (1884); /19/

Mark Twain: The Adventures of Huckleberry Finn (1884); /19/

Paul Verlaine: Jadis et Naguère (1884); /19/

Антон Павлович Чехов: Злоумышленник (1885); /19/

August Strindberg: Utopier i verkligheten (1885); /19/

José Martí: La amistad funesta (1885); /19

Alphonse Daudet: Tartarin sur les Alpes. Les Aventures prodigieuses de Tartarin de Tarascon (1885); /19/

Иван Вазов: Чичовци (1885); /19/

Robert Louis Stevenson: Kidnapped (1886); /19/

Лев Николаевич Толстой: Власть тьмы (1886); /19/

Thomas Hardy: The Mayor of Casterbridge (1886); /19/

Henryk Sienkiewicz: Potop (1886); /19/

Gottfried Keller: Martin Salander (1886); /19/

Антон Павлович Чехов: О вреде табака (1886); /19/

August Strindberg: Giftas II. (1886); /19/

Robert Louis Stevenson: The Strange Case of Dr.Jekyll and Mr.Hyde (1886); /19/

Лев Николаевич Толстой: Смерть Ивана Ильича (1886); /19/

August Strindberg: Tjänstekvinnans son (1886); /19/

Félix Rubén García y Sarmiento Darío Rubén: Abrojos (1886); /19/

Бранислав Нушић: Сумњиво лице (1887); /19/

August Strindberg: Fadren (1887); /19/

Emile Zola: La Terre (1887); /19/

Михаил Евграфович Салтыков – Щедрин: Пошехонская старина (1887 – 1889); /19/

Eliza Orzeszko: Cham (1888); /19/

Jules Verne: Deux ans de vacantes (1888); /19/

Oskar Wilde: The Happy Prince and Other Tales (1888); /19/

Henryk Sienkiewicz: Pan Wołodyjowski (1888); /19/

Henri René Albert Guy de Maupassant: Pierre et Jean (1888); /19/

Robert Louis Stevenson: The Black Arrow (1888); /19/

August Strindberg: Fröken Julie (1888); /19/

Антон Павлович Чехов: Случная история (1889); /19/

Mark Twain: A Connecticut Yankee in King Arthur's Court (1889); /19/

Иван Вазов: Под игото (1889); /19/

Бранислав Нушић: Протекција (1889); /19/

José Martí: Versos sencillos (1889 – 1890); /19/

Knut Hamsun: Sult (1890); /19// (poznámka: V roce 1920 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za Literaturu!)

Alphonse Daudet: Le Port – Tarascon. Les Aventures prodigieuses de Tartarin de Tarascon (1890); /19/

Henrik Ibsen: Hedda Gabler (1890); /19/

Joaquim Maria Machado de Assis: Quincas Borba (1891); /19/

Selma Ottiliana Lovisa Lagerlöf: Gösta Berlings saga (1891); /19/ (poznámka: V roce 1909 byla této autorce za bohatství fantazie, oduševnění, idealistickou ušlechtilost a formální krásu typickou pro její tvorbu udělena Nobelova cena za literaturu!)

Oskar Wilde: Lord Arthur Savile's Crime and Other Stories (1891); /19/

Herman Melville: Billy Budd (1891); /19/

Walt Whitman: Good – Bye, My Fancy (1891); /19/

Oskar Wilde: The Soul of Man under Socialism (1891); /19/

Romain Rolland: Dernier procès de Louis de Berqun (1892); /19/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Алексей Максимович Пешков Максим Горкий: Макар Чудра (1892); /19/

Gerhart Hauptmann: Die Weber (1892); /19/

Theodor Fontane: Frau Jenny Treibel oder wo sich Herz zum Herzen (1892); /19/

Hugo von Hofmannsthal: Der Tod des Tizian (1892); /19/

Angel Guimerà: L'Anima morta (1892); /19/

Gerhart Hauptmann: Der Apostel (1892); /19/

Антон Павлович Чехов: Палата Но 6 (1892); /19/

Gerhart Hauptmann: Hanneles Himmelfahrt (1893); /19/

Gerhart Hauptmann: Der Biberpolz (1893); /19/

Edmond Rostand: Les Romanesques (1994); /19/

Mark Twain: Tom Sawyer Abroad (1894); /19/

Алексей Максимович Пешков Максим Горкий: Старуха Изергиль (1895); /19/

Miguel de Unamuno: En torno al casticismo (1895); /19/

Herbert George Wells: The Time Machine (1895); /19/

Stéphane Mallarmé: La Musique et les lettres (1895); /19/

Herbert George Wells: The Stolen Bacillus (1895); /19/

José Martí: Flores del destierro (1895); /19/

Stephen Crane: The Little Regiment and Other Episodes of the American Civil War (1896); /19/

Mark Twain: Tom Sawyer, Detective (1896); /19/

Henryk Sienkiewicz: Quo vadis Domine? (1896); /19/(poznámka: Za tento román z počátků existence prvních křesťanských obcí byla tomuto autorovi v roce 1905 udělena Nobelova cena za literaturu!)

Stephen Crane: The Red Badge of Courage (1896); /19/

Mark Twain: The Personal Recollections of Joan of Arc )1896); /19/

Gerhart Hauptmann: Die versunkene Glocke (1896); /19/

Stephen Crane: George's Mother (1896); /19/

Лев Николаевич Толстой: Хаджи Мурат (1896 – 1904); /19/20/

Stéphane Mallarmé: Un Coup de dés jamais m'abolira le hasard (1897); /19/

Joseph Conrad: The Nigger of the “Narcissus” (1897); /19/

Антон Павлович Чехов: Дьадьа Ваньа (1897); /19/

Mark Twain: Following the Equator (1897); /19/

Miguel de Unamuno: Paz en la guerra (1897); /19/

Joseph Conrad: A Tale of the Sea (1897); /19/

Władislaw Stanisław Reymont: Spotkanie (1897); /19/

Romain Rolland: Saint - Louis (1897); /19/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Herbert George Wells: The Invisible Man (1898); /19/

Emile Zola: J'accuse…! (1898); /19/

Georges Charles Joris – Karl Huysmans: La Cathédrale (1898); /19/

Антон Павлович Чехов: Человек в футльаре (1898); /19/

Henri René Albert Guy de Maupassant: Vie errante (1898); /19/

Gerhart Hauptmann: Der Fuhrmann Henschel (1898); /19/

Herbert George Wells: The War of the Worlds (1898); /19/

Алберт Шкарван: Мой отказ от војенной службы. Записки војеннога врача. (1898); /19/ (poznámka: Toto je absolutně nejlepší dílo slovenské literatury! Poprvé ho jeho slovenský autor MUDr.Albert Škarvan nechal publikovat v Essexu v ruštině (1898); v roce 1904 bylo publikováno poprvé i ve slovenštině ve Slovenském denníku v Pittsburku v USA na pokračování pod názvem “Moje odmietnutie vojenskej služby. Zápisky vojenského lekára.” Toto dílo je skvělým manifestem pacifismu, a proto bylo zakázáno jak v carském Rusku, tak i v Sovětském svazu, jako i v Rakousko – Uhersku! Až po roku 1918 ho bolo možné svobodně publikovat i u nás doma v Československu! )

Thomas Mann: Der kleine Herr Friedemann (1898); /19/

Romain Rolland: Les Loups (1898); /19/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Herbert George Wells: The Tales of Space and Time (1899); /19/

Бранислав Нушић: Обичан човек (1899); /19/

Romain Rolland: Le Triomple de la Raison (1899); /19/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Herbert George Wells: When the Sleeper Wakes 1899); /19/

August Strindberg: Dödsdansen (1899); /19/

Liou O: Lao Cchan jou ti (Přibližná transkripce do latinky) (konec 19.století); /19/

Romain Rolland: Danton (1900); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Mark Twain: The Man that corrupted Hadleyburg (1900); /20/

Joaquim Maria Machado de Assis: Don Casmurro (1900); /20/

Бранислав Нушић: Кнез Иво од Семберије (1900); /20/

Emile Zola: Le Travail (1901); /20/

Ion Luca Caragiale: Momente (1901); /20/

Uvan Cankar: Za narodov blagor (1901); /20/

Mark Twain: To the Person Sitting in Darkness (1901); /20/

Stanislaw Wyspiański: Wesele (1901); /20/

Gerhart Hauptmann: Der rote Hahn (1901); /20/

Ivo Vojnović: Allons enfants! (1901); /20/

Herbert George Wells: The First Men in the Moon (1901); /20/

Иван Алексеевич Бунин: Листопад (1901); /20/

Emile Zola: La Vérité (1902); /20/

Ivo Vojnović: Na terasi (1902); /20/

Romain Rolland: Le quatorre juillet (1902); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Mark Twain: A Defence of General Funston (1902); /20/

Бранислав Нушић: Општинско дете (1902); /20/

Joseph Conrad: Heart of Darkness (1902); /20/

Алексей Максимович Пешков Максим Горкий: На дне (1902); /20/

Juan Ramón Jimenéz: Arias tristes (1903); /20/ (poznámka: V roce 1956 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Alfred Jarry: le Surmâle (1902);

Stanislaw Wyspiański: Wyzwolenie (1903); /20/

Georges Charles Joris – Karl Huysmans: L'Oblat (1903); /20/

Иван Вазов: Службогонци (1903); /20/

Joseph Conrad: Typhoon (1903); /20/

Stanislaw Wyspiański: Boleslaw Śmialy (1903); /20/

Romain Rolland: Vie de Beethoven (1903); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Knut Hamsun: I äventyrlandet (1904); /20/

Joaquim Maria Machado de Assis: Esaú e Jacó (1904); /20/

Selma Ottiliana Lovisa Lagerlöf: Kristuslegender (1904); /20/

Joseph Conrad: Nostromo (1904); /20/

Антон Павлович Чехов: Вишневый садъ )1904); /20/

Thomas Hardy: The Dynasts (1904 – 1908); /20/

Mark Twain: Czar's Soliloque (1905); /20/

Uvan Cankar: Martin Kačur (1905); /20/

Herbert George Wells: A Modern Utopia (1905); /20/

Romain Rolland: Vie de Michel Ange (1905); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Knut Hamsun: Under höststjärnen (1906); /20/

Selma Ottiliana Lovisa Lagerlöf: Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige (1906 – 1907); /20/

Ivo Vojnović: Smrt majke Jugovića (1907); /20/

Antonio Machado: Soledades, galerías y otros poemas (1907); /20/

Romain Rolland: Musiciens d'autrefois (1908); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Joseph Conrad: An Anarchist (1908); /20/

Бранислав Нушић: Хаџи – Лоја (1908); /20/

Romain Rolland: Musiciens d'aujourd'hui (1908); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Joaquim Maria Machado de Assis: Nenorial de Aires (1908); /20/

Knut Hamsun: En wandrer spiller med sordin (1909); /20/

Juan Ramón Jimenéz: Baladas de primavera (1910); /20/ (poznámka: V roce 1956 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Mark Twain: The Mysterious Stranger (1910); /20/

Бранислав Нушић: Данак у крви (1910); /20/

Eliza Orzeszko: Gloria victis (1910); /20/

Mark Twain: The Letters from the Earth (1910); /20/

Romain Rolland: Haendel (1910); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Бранислав Нушић: Пут око света (1910); /20/

Gerhart Hauptmann: Der Narr in Christo, Emanuel Quint (1910); /20/

Иван Алексеевич Бунин: Деревньа (1910); /20/

Thomas Mann: Die Bekenntnisse des Hochstaplers Felix Krull. Der Memoiren erster Teil (1910); /20/

Romain Rolland: Vie de Tolstoi (1911); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Juan Ramón Jimenéz: Platero y yo (1911); /20/ (poznámka: V roce 1956 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Joseph Conrad: A Personal Record (1912); /20/

Knut Hamsun: Den siste gläde (1912); /20/

Romain Rolland: La nouvelle journée (1912); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Hugo von Hofmannsthal: Die Deutsche Erzähler (1912); /20/

Antonio Machado: Campos de Castlla (1912); /20/

Romain Rolland: Le buisson arden (1912); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Ivo Vojnović: Lazarevo vaskresenije (1913); /20/

Joseph Conrad: The Chance (1913); /20/

Miguel de Unamuno: Del sentimiento trágico de la vida (1913); /20/

Алексей Максимович Пешков Максим Горкий: Детство (1913 – 1914); /20/

Władislaw Stanisław Reymont: Rok 1794 (1913 – 1918); /20/

Joseph Carner: La paraula en el vent (1914); /20/

Иван Алексеевич Бунин: Господин из Сан Франциско (1915); /20/

Romain Rolland: Au – dessus de la mêlée (1915); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Joseph Conrad: The shadow Line (1917); /20/

Uvan Cankar: Podobe iz sanj (1917); /20/

Juan Ramón Jimenéz: Sonetos espirituales (1917); /20/ (poznámka: V roce 1956 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Joseph Carner: Bella terra, bella gent (1918); /20/

Romain Rolland: Colas Breugnon (1919); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Władislaw Stanisław Reymont: Za frontom (1919); /20/

Romain Rolland: Voyage musical au pays du passé (1919); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Herbert George Wells: The Outline of History (1920); /20/

Бранислав Нушић: Деветстопетнаеста (1921); /20/

Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války. (1921 – 1923); /20/ (poznámka: Toto je absolutně nejlepší dílo české literatury! Podobně jako kniha slovenského autora MUDr.Alberta Škarvana, tak i tato kniha českého autora Jaroslava Haška je skvělým manifestem pacifismu. Památný je Švejkův výrok ve vojenské nemocnici pro simulanty, kde režim klystýry mučil brance, aby zanechali svého simulování nejrůznějších nemocí s cílem vyhnout se nucené službě v armádě, kde Švejk ošetřovatelům, kteří se mu chystali dát klystýr řekl: “Ano, dejte mi ten klystýr, protože vězte, že na takovýchto klystýrech stojí celé Rakousko!” Anebo situaci, když se vojáci ptali svého kolegu Švejka co si myslí – jak asi dlouho tato války potrvá. Švejk odpověděl, že patnáct let. Vojáci se opět zeptali Švejka proč právě patnáct let a Švejk to vysvětlil slovy: “No to proto, že už jednou byla jedna třicetiletá a válka! A tak tedy vzhledem k tomu, že od té doby jsou již lidé dvakrát chytřejší, tak mi vychází že třicet děleno dvěma je…” Ostatně předpokládám, že každý český čtenář toto dílo již četl a tudíž není třeba o něm uvádět více!)

Ivo Vojnović: Maškare ispod kuplja (1922); /20/

Thomas Mann: Goethe und Tolstoj (1922); /20/

Ivo Vojnović: Guslar (1922); /20/

Thomas Hardy: The Famous Tragedy of the Queen of Cornwall (1923); /20/

Romain Rolland: Mahatma Gandhi (1923); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Алексей Максимович Пешков Максим Горкий: Заметки из дневника. Воспоминания (1923 – 1924); /20/

Mateiu Ion Caragiale: Remember (1924); /20/

Antonio Machado: Nuevas canciones (1924); /20/

Franz Kafka: Das Schloß (1924); /20/ (poznámka: Toto je absolutně nejlepší dílo německé literatury! Tato dílo má vysokou hodnotu jak uměleckou, tak i ideovou. Jeho největší hodnotu vidím v realistickém popisu objektivní situace. V životě jsem přečetl tisíce knih a mohu konstatovat, že tato kniha představuje ten absolutně nejrealističtější popis objektivní situace jaký jsem kdy četl. Prostě tento pražský židovský spisovatel německého mateřského jazyka Franz Kafka s absolutní objektivitou popsal – a to bez jakéhokoliv umělého přikrášlovaní jak je to u drtivé většiny ostatních spisovatelů často obvyklé - absolutně realisticky, objektivně a pravdivě vnější svět takový jaký i ve skutečnosti je! Ba dokonce vypadá to tak, jako kdyby Franz Kafka popisoval marné hledání práce ze strany nezaměstnaného člověka žijícího v naší dnešní současnost! Kdyby totiž dotyčný “zeměměřič” si pokoušel opatřit nějaké zaměstnání dnes na počátku třetího tisíciletí, nebyly by jeho vyhlídky o nic lepší než “vyhlídky” dotyčného Kafkova zeměměřiče. Dílo vyšlo až po smrti Franze Kafky z jeho pozůstalosti. Franz Kafka v neuvěřitelné skromnosti dokonce chtěl, aby po jeho smrti byl jeho rukopis “Das Schloß” ihned spálen. Zaplať Pán Bůh ale Dr.Max Brod - nejlepší kamrád Franze Kafky - toto dílo po smrti Franze Kafky nezničil, ale ho vydal tiskem!

Алексей Максимович Пешков Максим Горкий: Дело Артамоновых (1925); /20/

Romain Rolland: Pâques fleuries (1925); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Antonio Machado, Manuel Machado: Julianillo Valcárcel (1926); /20/

Ramón Maria del Valle – Inclán: Tirano Banderas (1926); /20/

Antonio Machado: Cancionero apócrifo del Abel Martín (1926); /20/

Алексей Максимович Пешков Максим Горкий: Жизнь Клима Самгина (1926 – 1936); /20/

Knut Hamsun: Landstrykere. Edevart (1927); /20/

Romain Rolland: Mère et fils (1927); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Herbert George Wells: Mr.Blettsworthy on Rampole Island (1928); /20/

Romain Rolland: Beethoven, les grandes époques créatrices (1928 - 1943); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Ivo Vojnović: Prolog nenapisane drame (1929); /20/

Mateiu Ion Caragiale: Craii de Curtea Veche (1929); /20/

Herbert George Wells: The Autocracy of Mr.Parham (1930); /20/

Knut Hamsun: Landstrykere. August (1930); /20/

Romain Rolland: La vie de Ramakrishna (1930); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Бранислав Нушић: Госпођа министарка (1931); /20/

Herbert George Wells: The Science of Life (1931); /20/

Бранислав Нушић: Мистер долар (1932); /20/

Herbert George Wells: The Work, Weath and Happiness of Mankind (1932); /20/

Алексей Максимович Пешков Максим Горкий: Јегор Булычов и другие (1932); /20/

Thomas Mann: Die Geschichten Jakobs (1933); /20/

Knut Hamsun: Men livet lever (1933); /20/

Herbert George Wells: Bulpington from Blup (1933); /20/

Бранислав Нушић: Ожалошћена породица (1934); /20/

Herbert George Wells: The Experiment in Autobiography (1934); /20/

Thomas Mann: Der junge Joseph (1934); /20/

Romain Rolland: Par la révolution, la paix (1935); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Knut Hamsun: Ringen sluttet (1936); /20/

Алексей Максимович Пешков Максим Горкий: Васса Железнова (1936); /20/

Antonio Machado: Juan de Mairena. Sententias, donaires, apuntes y recuerdos de un profesor apócrifo (1936); /20/

Herbert George Wells: The Cricket Player (1936); /20/

Thomas Mann: Joseph in Ägypten (1936); /20/

Romain Rolland: Comment empêcher la guerre (1936); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Бранислав Нушић: Покојник (1937); /20/

Gerhart Hauptmann: Das Abenteur meiner Jugend (1937); /20/

Бранислав Нушић: Аутобиографија (1938); /20/

Romain Rolland: Rpbespierre (1939); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Herbert George Wells: You Can't Bee Too Careful (1941); /20/

Juan Ramón Jimenéz: Españoles de tres mundos (1942); /20/ (poznámka: V roce 1956 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Thomas Mann: Joseph der Ernährer (1943); /20/

Herbert George Wells: The Mind at the End of Its Tether (1945); /20/

Romain Rolland: Souvenirs sur Richard Strauss (1948); /20/ (poznámka: V roce 1915 byla tomuto autorovi udělena Nobelova cena za literaturu!)

Knut Hamsun: Paa gjengrodde stier (1949); /20/

Joseph Carner: Arbres (1954); /20/

 

Zpět!